KATEGORİLER

Hükümdar

Hükümdar Kategori: Sosyoloji Yazar: Niccolo Machiavelle Yayınevi: Alkım Dil: Türkçe Sayfa: 132 Sayfa

HÜKÜMDAR - Niccolo Machiavelle

Diğer adı ´´Prens´´ olan kitabı okuduğunuzda ´´totaliter´´ baskıcı yönetimlerin arka planında neler olduğunu daha iyi kavramaya başlayacak ve günümüzde de çok şeyin maalesef değişmediğini üzülerek fark edebileceksiniz. Toplum-siyaset üzerine okumaktan zevk alanların öncelikle zaman ayırmaları gereken kaynak bir eser. 

nebilgiarzuederdiniz.blogcu.com/niccolo-machiavelli-nin-hukumdar-kitap-ozeti/19894275 buradan Hükümdar ile ilgili daha detay yorum bulabilirsiniz.

www.facebook.com/Kitap-Okumak-%C4%B0ster-misin-327927040637181/  www.youtube.com/watch

Kitaptan :  *** İnsanlık, insanlık idealine henüz çok uzaktır. (Sayfa 8)

*** İnsanlar ya elde edilmeli ya da onların kökü kazınmalıdır; hafif baskılara karşı intikam almaya kalkarlar, fakat ağır baskılara karşı direnemezler. Bir insana baskı yapıldığı zaman öyle davranmalı ki intikam almaya imkan bulamasın. (Sayfa 19)

*** Veremin başlangıçta teşhisi zor, tedavisi kolaydır. Zaman geçip de teşhis ve tedavi edilmezse belirginleşir ve tedavi imkansız bir hal alır. Bu durum devlet yönetiminde de böyledir.

*** Herkes görür ama çok az kişi duyumsar.

*** İnsanlar nefret etmek istiyorlarsa iyi iş yapsan da nefret ederler, kötü iş yapsan da. Bu yüzden boşver ve yapmaya devam et.

*** Eski düzenden çıkarı olanların hepsi yeni düzeni kuranın düşmanıdır; yeni düzenden faydalanacakların hepsi de onun tartışılmaz destekçisidir. (Sayfa 40)

 

 

Arka Kapaktan : Peki, niye bugün Machiavelli’den geriye korkunç bir pragmatizm kaldı? Niye bugünün egemen düşüncesi, Machiavelli’den, ‘amaç için her yol mübahtır’ ana fikrini çıkarıyor. Aslında bunun cevabı da oldukça basit;Machiavelli’nin devrimci sınıfı, bugünün tutucu sınıfı hâline gelmiştir. Düne, somut Machiavelli denk düşerken bugüne ise Machiavellisoyutlaması -yani Makyavelizm- denk düşmektedir.”
Orhan Gökdemir

Hükümdar hem sevilen hem korkulan bir insan olmalıdır. Bu iki özellik bir arada bulunamıyorsa birinden vazgeçilecekse korkulan insan olmak iyidir çünkü insanlar genellikle nankör, değişken, ikiyüzlü, tehlikeden kaçan, çıkarlarında hasis yaratılıştadırlar. Kendilerine iyilik yaptıkça sizinle olurlar fakat tehlike baş gösterince herkes ortadan yok olur. İnsanlar yaratılıştan kötü oldukları için bir çıkar karşısında sevgi bağları yok olur. Oysa korkuile bağlanmış olanlar ceza tehdidi altında oldukları için bu bağlar kopmaz.Hükümdar halkı öyle korkutmalıdır ki sevilmese bile nefret de uyandırmamalıdır. Halkın malına ve ırzına dokunulmazsa bu da sağlanabilir. Gerektiğinde sebepleri açıkça belirtilerek birinin kanına girilebilir ancak özellikle kimsenin malına dokunmamak gerekir çünkü insanlar babalarının kaybını unuturlar da mallarının kaybını unutamazlar.

Yukarıdaki alıntıda da görüldüğü üzere Machiavelli, Hükümdar ile sadece siyaset üzerine sağlam bir yapıt ortaya koymakla kalmamış; bir ruh bilimci titizliğiyle insanları gözlemlemiş, davranışlarının altında yatan nedenleri görmüş ve böylece teorilerini sağlam temeller üzerine dayandırmıştır. Salt bir siyaset eseri yazmamış, insanlığın özüne dair pek çok bilgiyi de bizlere sunmayı başarmıştır.