KATEGORİLER

Yaşar Kemal Gözüyle Kartal Avlayan Yazar

Yaşar Kemal Gözüyle Kartal Avlayan Yazar Kategori: Biyografi Yazar: Zülfü Livaneli Yayınevi: Doğan Kitap Dil: Türkçe Sayfa: 248 Sayfa

YAŞAR KEMAL Gözüyle Kartal Avlayan Yazar Zülfü Livaneli / BİYOGRAFİ

Yıllar önce sosyal demorat bir politikacı, Yaşar Kemal’e milletvekilliği önermiş. “Gelin” demiş, “sizi önce milletvekili, sonra da kültür bakanı yapalım!” Yaşar Kemal “iyi ama bu halk beni seçmez, oy vermez!” Diye cevaplamış politikacıyı. Iyice şaşıran adam “Neden?” Diye sormuş. Yaşar Kemal “Ben bu halka hiçbir kötülük yapmadım ki beni seçsinler” demiş. “Onları ne sömürdüm, ne hakaret ettim, ne ekmekleriyle oynadım, ne geleceklerini kararttım. Bana niye oy versinler ki?” cümleleri ile hayata ve insanlara bakışını özetleyen, siyasetin çirkinliğini bu kadar az sayıda kelime ile özetleyen ´´Aydınımızı´´ bir başka aydınımızın kaleminden tanımaya çalışmak için okumalı. Yazarın akıcı kalemi eşiliğinde Yaşar Kemal´i biraz daha derinden , çok daha değişik yönleri ile fark etmiş olacaksınız.

tarcinlikurabiyeblog.wordpress.com/2016/04/11/gozuyle-kartal-avlayan-ayazar-yasar-kemal-zulfu-livaneli/  veya namiksomel.blogspot.com.tr/2016/04/gozuyle-kartal-avlayan-yazar-yasar.html

bloglarda daha detay bulabilirsiniz. www.facebook.com/Kitap-Okumak-%C4%B0ster-misin-327927040637181/  www.youtube.com/watch

Kitaptan : 

***Yaşar Kemal akan kanın durmasını istedi. Güneydoğu dağlarında yitip giden onca gencin ve ailelerinin acılarına son vermekti derdi. Türkiye, halkın açlığı pahasına her yıl 9 milyar doları anlamsız bir savaşta yitirmesin diye mücadele etti. Çünkü o gerçek bir yurtsever. Yasalardan kaynaklanan haklarını kullanarak bu siyasi karara imza atanların, beraat isteyen savcının bakış açısına sahip olmalarını dilerdik.

***Her çağın insanı, değişik etkilere, deyim yerindeyse modalara kapılıyor. Özellikle kitabın, sanatın meta haline dönüştüğü bir dönemde, dünyada akımlar, modalar yaratılıyor. Anglosakson modaları, Latin Amerika modaları, nouveau roman, postmodernizm, büyülü gerçekçilik modaları... Biri geliyor, biri gidiyor. Yaşar Kemal ilk gençlik yıllarımdan beri bana, bu akımlara kapılmamayı, modalara aldırış etmemeyi, köke sadık kalmanın önemini anlattı.

***   Zaten bu ülkede her konuda fikir beyan edenler genellikle, kitap okumuyor. Gazete yazıları ile yetiniyorlar. Kaldı ki okumaya vakitleri yok. Bu yüzden derin incelemelr yerine, Batılıların ´´talk of the town´´ dedikleri, kent dedikodularıyla yetiniyorlar. (Sayfa 29)

***   Doğanın yağmalanmasına karşı bir öfke gösterilecekse, bunu edebiyatçılar tüm şiddetleri ile yapmalıdırlar. (Sayfa 72)

***   Büyük sanatçılar, içinde yetiştikleri ülkenin, evrensel kültüre sunduğu armağanlarıdır. (Sayfa 127)

***   Bütün imparatorluklar hoşgörülü. Çünkü değişik halk, ırk ve dinleri imparatorluk bayrağı altında tutabilmek için hoşgörülü olmaya mecburlar. Yönetimlerini sürdürebilmeleri için kimsenin dinine ve ırkına karışmamaları gerekiyor. Yoksa imparatorluk yürümüyor. (Sayfa 130)

***   Bu devlet bütün düşünce suçlularını serbest bıraktığı ve faili meşhul cinayetlerin katillerini bulduğu gün, saygın bir devlet olma yolunda adımlar atmaya başlayabilir. (Sayfa 149)

***   Toplumların uygarlık derecesi, kültüre verdikleri önemle anlaşılır. 

Gelişmiş toplumlarda beyin gücü kas gücünün önündedir. Toplum ilkelleştikçe tersi ortaya çıkar. Kas ve silah gücü, entellektüel gücün önüne geçer. (Sayfa 160)

Arka Kapaktan : “Yaşar Kemal’in çevresinde esen, sanki kişiliğinin ve bedeninin ayrılmaz parçası olan, gittiği her yere, girdiği her mekâna, sanki onunla doğmuş gibi farkında olmadan taşıdığı bir rüzgâr vardı. İster yabancı ister bizden, ister köylü ister kentli, ister kadın ister erkek, herkesi etkisi altına alan bir rüzgârdı bu. Unutulmaz roman kahramanlarından Yel Veli gibi sürekli koşarak ölümden kaçmak istediği için oluşmuyordu bu rüzgâr. Koca gövdesiyle onu da, yanındakileri de bazen lodos gibi sersemletiyor, bazen garbi yeli gibi ferahlatıyor, bazen şiddetlenip çevresinde ne varsa önüne katıp sürüklüyordu.”

Zülfü Livaneli kırk dört yıllık dostluğun penceresinden Yaşar Kemal’i anlatıyor. Edebiyat sohbetleri, türküler, anılar birbirini kovalarken Yaşar Kemal’in edebi kişiliği ile siyasi duruşu da ayrıntılı bir şekilde yer alıyor bu kitapta.